هنری است که به کمک آن میتوانید خود را در بین دهها و صدها متقاضی شغل از دیگران متمایز کنید. گر چه نوشتن رزومه چارچوب واحدی ندارد، اما در این نوشته کوتاه سعی میکنیم نحوه گنجاندن اطلاعات اساسی و مهم در رزومه و اشتباهات متداولی که باعث بررسی نشدن رزومهها میشوند را بیان کنیم.
رزومه و هدف از نوشتن آن
رزومه سندی است که افراد برای ارائه سوابق تجربی، کاری، و تحصیلی و مهارتهای خود از آن استفاده میکنند. هدف از نوشتن رزومه معمولاً به دست آوردن یک شغل جدید است. اما باید توجه داشت که نحوه ارائه این اطلاعات یک سری قواعد خاص دارد که باید رعایت شوند. متأسفانه در ایران کمتر به رزومه و نحوه نوشتن آن پرداخته میشود و دانشآموزان یا دانشجویان هیچ وقت در دوران تحصیل از طریق نظام آموزشی با نحوه رزومهنویسی آشنا نمیشوند. نوشتن رزومۀ حرفهای برای نوکارجویان و مدیران ارشد و باسابقه اصول یکسانی دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم.
هدفگیری مخاطب
مهم نیست که شما چه قدر رزومه خود را دوست دارید؛ مهم این است که خواننده آن را دوست داشته باشد زیرا او تنها کسی است که باید تحت تأثیر رزومه شما قرار گیرد. بنابراین، موقع نوشتن رزومه مخاطب آن را به دقت شناسایی کنید. اگر دنبال استخدام در یک شرکت هستید، رزومه باید حال و هوای شرکتی داشته باشد و به جای فونتهای فانتزی و رنگ از دایرههای توپر و تیتربندی استفاده کنید. اما یک طراح گرافیک بهتر است رزومهاش را، به ویژه برای مخاطب اهل هنر، خلاقانهتر درست کند. قبل از شروع رزومه از خود سؤال کنید «آیا آن چه میخواهم بنویسم ربطی با شغلی که متقاضی آن هستم دارد؟»
ارائه یک تصویر حرفهای
موقع استخدام اولین تأثیری که روی کارفرما میگذارید خیلی مهم است. فرض کنید دوست برادر یا خواهر شما قرار است به منزل شما بیاید و شما تا به حال او را ندیدهاید. زنگ در زده میشود و در را باز میکنید و آدمی را میبینید که روی لباسش یک لکه بزرگ خورش است. چه احساسی به شما دست میدهد و چه برداشتی از این فرد میکنید؟ این احساس شما درست همان احساسی است که کارفرما از دیدن «لکه خورش» در رزومه شما پیدا میکند و قبل از آن که حتی یک کلمه از آن را بخواند، یک احساس اولیه نسبت به شما و رزومه شما در او شکل میگیرد. سعی کنید اولین تأثیری که روی کارفرما میگذارید تأثیری مثبت باشد. این اولین مانع است که باید از آن عبور کنید.
پررنگ کردن موفقیتها و مهارتها
تفاوت بین رزومه متوسط و خوب از زمین تا آسمان است. مهمترین تفاوت شاید در مشخص کردن موفقیتها و مهارتهای آشکار و نهفتهای است که میتوانید در شغل جدید از آنها استفاده کنید. یکی از دلایلی که رزومه افراد مورد قبول واقع نمیشود این است که روی وظایف و مسئولیتهای روزمره در شغل قبلی متمرکز میشوند؛ در حالی که به جای این کار باید به منافع و ارزش افزودهای که کار آنها برای سازمان قبلی به همراه داشته و مثالهایی از آن اشاره کنند.
(ادامه دارد...)
مدیر مسئول: سعید علیمیرزایی
- مشاوره در امور ترجمه رسمی و غیررسمی
- ترجمه رسمی کلیه اسناد و مدارک به زبانهای مختلف
- ترجمه رسمی و غیررسمی قراردادها و گزارشات مالی شرکتها
- ترجمه کتب و مقالات علمی
- ترجمه شفاهی (حضوری) در محضرها و دفاتر اسناد رسمی
- اعزام مترجم شفاهی به سمینارها و جلسات تجاری
- انجام مکاتبات تجاری (دریافت و تحویل کار از طریق فکس یا ایـمیل به صورت رایگان)
- صحبت با طرفهای تجاری شما از طریق تلفن
- مشاوره در امور ترجمه رسمی و غیررسمی (رایگان)
- صدور معرفینامه برای مشتریان جهت مراجعه به مراکز دریافت گواهی عدم سوء پیشینه (رایگان)
- تکمیل و تایپ فرمهای سفارت، فرم درخواست کارت بازرگانی، و غیره
آدرس: میدان فاطمی، خیابان شهید طباطبایی (چنب مسجد نور)، پلاک 12، طبقه پنجم
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان