مهمترین بخش هر رزومه موفقیتها و ارزش افزوده مهارتهای شما برای شغل است. شرح وظایف و مسئولیتها مهم است، اما خیلی نباید روی آنها تأکید کنید.
چرا بعضی رزومهها فقط در حد یک یا دو خط خوانده میشوند؟
این که چرا رزومهای حذف میشود دلیل مشخصی ندارد، و ممکن است کارفرما به دلایل مختلف این کار را بکند. متقاضی شغل باید بداند که همزمان با او احتمالاً دهها و حتی صدها نفر دیگر متقاضی شغل مورد نظر هستند و رزومه آنها باعث میشود که کارفرما یک برداشت اولیه از متقاضیان پیدا کند. استفاده از فونتهای فانتزی، جملات طولانی، و غلط املایی و دستوری برخی از دلایل حذف رزومهها هستند.
چه طور میتوان رزومه خود را از رزومه دیگران متمایز کرد؟
باید حرفهای عمل کنید. به یاد داشته باشید که رزومه شما کار هنری نیست که بخواهند آن را روی دیوار اتاق آویزان کنند. هدف شما از نوشتن آن گرفتن وقت مصاحبه است. بنابراین، ببینید شغل مورد نظر به چه تواناییهایی نیاز دارد، سپس روی همانها تأکید کنید و مثال بیاورید که چه طور قبلاً از این تواناییها استفاده کردهاید. انتظار نداشته باشید که مخاطب رزومه خودش حدس بزند!
چه طور رزومهای بنویسیم که منجر به مصاحبه شود؟
روی موفقیتهایی که کسب کردهاید تأکید کنید.
اشتباهات متداول در رزومهنویسی کدامند؟
چند اشتباه بیش از همه متداولند:
- به کار نبردن تاریخ
- اشاره نکردن به موفقیتها یا کارهای درخشان
- ارائه اطلاعات نامربوط (رودهدرازی)
- اشتباهات املایی
نوشتن «هدف شغلی» چه تأثیری دارد؟
هدف شغلی یا خلاصه شغلی اگر خوب نوشته شود ارزش رزومه شما را بالا میبرد. اما اگر بد یا کلی نوشته شود تأثیر منفی میگذارد. در این قسمت از ذکر عبارات کلی مانند «فردی سختکوش که بسیار وفادار است و مشکلات را حل میکند» خودداری کنید.
چه طور میتوان خلأ موجود در سابقه کاری را پر کرد؟
پر کردن خلأهای موجود در سابقه کار کمی دشوار است. رزومه معمولاً همراه با یک «یادداشت» که روی آن قرار میگیرد ارسال میشود که میتوانید توضیحات مربوط به فواصل زمانی که بیکار بودهاید را در آن توضیح دهید.
ذکر سرگرمیها یا علاقهمندیها در رزومه لازم است؟
اگر فکر میکنید ارزش رزومه شما را بالا میبرند آنها را هم اضافه کنید. تمام مواردی که در رزومه ذکر میکنید باید شغل مورد نظر را هدف بگیرند.
حجم رزومه باید چه قدر باشد؟
این سؤال پاسخ مشخصی ندارد. رزومه استاندارد معمولاً بین 2 تا 3 صفحه است که البته آن هم به مرحله شغلی متقاضی بستگی دارد. به عنوان مثال، فردی که فارغالتحصیل شده یا یک متخصص جوان معمولاً رزومه 2 صفحهای میدهد و یک متقاضی ارشد با سالها سابقه کار یک رزومه 3 تا 4 صفحهای.
آیا باید تمام سوابق شغلی را نوشت یا فقط به مواردی اشاره کرد که به شغل مورد تقاضا مربوط میشوند؟
پاسخ این سؤال بستگی به کسی دارد که رزومه را مینویسد. کسی که تازه فارغالتحصیل شده ممکن است قبلاً کاری انجام داده باشید که مربوط به شغل مورد نظرش نباشد، اما برای این که نشان دهد سابقه کار داشته مجبور است آن را ذکر کند. اما در مورد یک مدیر ارشد با سالها سابقه کار بهتر است مواردی ذکر شوند که مرتبط با شغل مورد نظر هستند.
مدیر مسئول: سعید علیمیرزایی
- مشاوره در امور ترجمه رسمی و غیررسمی
- ترجمه رسمی کلیه اسناد و مدارک به زبانهای مختلف
- ترجمه رسمی و غیررسمی قراردادها و گزارشات مالی شرکتها
- ترجمه کتب و مقالات علمی
- ترجمه شفاهی (حضوری) در محضرها و دفاتر اسناد رسمی
- اعزام مترجم شفاهی به سمینارها و جلسات تجاری
- انجام مکاتبات تجاری (دریافت و تحویل کار از طریق فکس یا ایـمیل به صورت رایگان)
- صحبت با طرفهای تجاری شما از طریق تلفن
- مشاوره در امور ترجمه رسمی و غیررسمی (رایگان)
- صدور معرفینامه برای مشتریان جهت مراجعه به مراکز دریافت گواهی عدم سوء پیشینه (رایگان)
- تکمیل و تایپ فرمهای سفارت، فرم درخواست کارت بازرگانی، و غیره
آدرس: میدان فاطمی، خیابان شهید طباطبایی (چنب مسجد نور)، پلاک 12، طبقه پنجم
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان