رفتن به مطلب
goto847

فرهنگ کار و تجارت در ایتالیا - بخش دوم

پست‌های پیشنهاد شده

سهم زنان در کار و تجارت
بخش نسبتاً زیادی از کل نیروی کار ایتالیا را زنان تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر، حضور خانم‌ها در پست‌های کلیدی مانند مدیر بازرگانی، مدیر حقوقی، و ... بیشتر مشاهده می‌شود. گرچه اکثر مدیران زن ایتالیایی می‌دانند که طرف‌های تجاری آن‌ها از کشورهای اسلامی در دست دادن معذوریت دارند، اما بهتر است به نحوی پیش از جلسه یا ملاقات حضوری،‌ این موضوع را به صورت مؤدبانه به آن‌ها یادآور شوید تا از بروز سوء تفاهم جلوگیری شود. پیشرفت‌های حاصله در این زمینه در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار ناچیز است. ایتالیایی‌ها همیشه با مدیران ارشد زن خارجی با ادب و احترام برخورد می‌کنند.

ناهار کاری در ایتالیا
ایتالیایی‌ها معتقدند مهمانی‌های کاری فرصت خوبی برای ارزیابی و شناخت طرف‌های تجاری است. در مدت صرف غذا خیلی بر مطرح کردن موضوعات کاری اصرار نداشته باشید و در لابلای صحبت‌های غیرکاری کمی هم به کار بپردازید. غذا، فوتبال، و مناطق مختلف ایتالیا از جمله موضوعات مورد علاقه آن‌ها برای گفت‌وگو هستند.
وعده اصلی غذا ناهار است و احتمال این که به ناهار دعوت شوید بیشتر است. شام نسبتاً دیر وقت و بعد از ساعت 8 شب صرف می‌شود. ناهار با پیش غذا، سوپ، پاستا، غذای اصلی (گوشت یا ماهی)، و دسر یا پنیر سرو می‌شود. در پایان هم یک قهوه غلیظ و تلخ می‌خورند. اگر در خوردن برخی غذاها معذوریت دارید، حتماً از قبل به میزبان اعلام کنید.
در ایتالیا رسم است که دعوت‌کننده صورت‌حساب رستوران را پرداخت ‌کند. با این که در رستوران 15% حق سرویس روی صورت‌حساب اضافه می‌کنند، باز هم معمولاً 10% انعام داده می‌شود.

آداب میز غذا
منتظر بمانید تا شما را دعوت به نشستن کنند. ممکن است جای مخصوصی برایتان در نظر گرفته باشند. همانند سایر کشورهای اروپای مرکزی، در ایتالیا نیز موقع غذا خوردن چنگال را در دست چپ و کارد را در دست راست می‌‌گیرند. به حرکات میزبان توجه کنید: او قبل از همه سر میز می‌نشیند، قبل از دیگران شروع به خوردن می‌کند، و اولین کسی است که در پایان غذا از پشت میز بلند می‌شود. بهتر است قبل از میزبان غذا را شروع نکنید و منتظر بمانید تا به شما تعارف کنند.
موقع غذا خوردن دستان خود را روی پایتان نگذارید. ضمناً آرنج را نیز روی میز تکیه ندهید. اگر مقداری از غذا در ظرف شما بماند اشکالی ندارد. پنیر را با چاقو بردارید، نه با دست. اگر نوشیدنی بیشتری لازم ندارید لیوان خود را تقریباً پر نگه دارید.

هدیه دادن
در ایتالیا گل داودی مخصوص مراسم تدفین، گل قرمز نشانه پنهان‌کاری، و گل زرد نشانه حسادت است. کیفیت هدیه شما از کمیت آن بسیار مهم‌تر است. از کاغذ مشکی برای کادو کردن هدیه استفاده نکنید. مشکی رنگ سوگواری است. کاغذ رنگ بنفش هم برایشان علامت بدشانسی است و نباید از آن استفاده کنید. ایتالیایی‌ها معمولاً هدیه را در حضور خودتان باز می‌کنند.

کارت ویزیت
ایتالیایی‌ها بعد از معرفی رسمی به یکدیگر کارت ویزیت می‌دهند. وقتی به شما کارت دادند به دقت آن را نگاه کنید و سپس در جیب خود بگذارید. اگر مدرک دانشگاهی دارید آن را روی کارت ذکر کنید. سِمت خود را روی کارت بیاورید تا بدانند در سازمان خود چه جایگاهی دارید.

نکات مهم
بیشترین احترام لزوماً از آنِ کسی نیست که شایستگی فنی بالایی دارد. خصلت‌های فردی و میزان وفاداری بسیار مهم‌تر هستند.
تصمیم‌گیری به ندرت از طریق رأی‌گیری انجام می‌شود. اگر افراد در تصمیم‌گیری به اتفاق نظر نرسند، ممکن است افراد مخالف از درون باعث تضعیف کار گروهی شوند.
سبک‌های رهبری در ایتالیا متنوع هستند، اما به طور سنتی به سمت رهبری مقتدرانه با دستورات مستقیم گرایش دارند. اقتدار رهبر بسیار مهم است و بیشتر ریشه در ویژگی‌های فردی وی دارد تا در تخصص فنی او.
ایتالیایی‌ها نسبت به رفتار احساسی‌ در محل کار دید مثبت دارند، اما این به آن معنا نیست که کنترل خود را از دست می‌دهند یا غیرحرفه‌ای رفتار می‌کنند. هرگز یک ایتالیایی را به دلیل رفتار احساسی‌اش دست کم نگیرید.
برای داشتن روابط تجاری موفق با ایتالیایی‌ها رابطه‌ دوستی خود را با آن‌ها محکم کنید. مطمئن باشید زمانی که صرف این کار می‌کنید بیهوده نخواهد بود.
هنوز هم در بعضی موارد مشاهده می‌شود که تفویض اختیار بر اساس روابط شخصی صورت می‌گیرد نه شایستگی فنی افراد. این مسئله گاه باعث می‌شود که مسئولیت‌های متعددی به یک نفر واگذار شود. شرح شغل افراد نیز معمولاً مبهم و غیردقیق است.
قبل از شروع جلسات معمولاً کمی گپ و گفت لازم است، که البته نباید بیش از 5 دقیقه باشد.
در ایتالیا تأثیری که در اولین برخورد روی افراد می‌گذارید بسیار مؤثر و ماندگار است. در چند ثانیه اول شخصیت و موقعیت اجتماعی شما را از روی ظاهرتان ارزیابی می‌کنند. به کفش، لباس، میزان اعتماد به نفس، و رفتار شما به دقت توجه دارند.
در راهروی ساختمان‌های اداری معمولاً مجسمه‌های مذهبی یا صلیب می‌گذارند. هر چند خیلی اهل کلیسا رفتن نیستند، اما کلیساهای کاتولیک به وفور در ایتالیا وجود دارند و این نهاد مذهبی هنوز قدرت و نفوذ خود را حفظ کرده است.
تقریباً هر روز برای خود یک قدیس دارد. نامگذاری کودکان از روی اسامی قدیسین انجام می‌شود. هر کسب و کار و تجارت نیز یک قدیس حامی دارد.
ایتالیایی‌ها برای افراد مسن، افراد موفق در تجارت، و کسانی که از خانواده‌های معروف و بزرگ هستند احترام زیادی قائلند.

منبع: نشریه سازمان برتر / سال سوم - شماره 6 - بهمن و اسفند 90
نویسنده: دکتر رامین صالح‌خو / مدیر عامل شرکت مشاوران مدیریت صالح اندیشان، با 20 سال تجربه مذاکرات بین‌المللی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت‌های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می‌باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی‌توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...