رفتن به مطلب
goto847

فرهنگ کار و تجارت در فرانسه - بخش دوم

پست‌های پیشنهاد شده

مذاکرات تجاری
گرفتن وقت قبلی برای جلسه از حداقل 2 هفته قبل ضروری است. تقاضای ملاقات می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد. زمان جلسه اغلب توسط منشی تنظیم می‌شود. سعی کنید جلسات شما در ماه‌های ژوئیه و اوت نباشد. این دو ماه برای فرانسوی‌ها ماه سفر و تعطیلات هستند. اگر فکر می‌کنید با تأخیر به جلسه می‌رسید، حتماً تلفنی خبر بدهید و دلیلی برای تأخیر خود بیاورید. جلسات با هدف گفت‌وگو در مورد مسائل تشکیل می‌شوند، نه برای تصمیم‌گیری. از گنده‌گویی و لاف زدن شدیداً پرهیز کنید زیرا فرانسوی‌ها نسبت به این کار حساسیت دارند.
دنیای کار و تجارت فرانسه همواره بر رسمی بودن تأکید دارد. صبر کنید تا به شما بگویند کجا بنشینید. وقتی صحبت می‌کنید تماس چشمی مستقیم داشته باشید. کارها در فرانسه به آهستگی پیش می‌روند پس صبور باشید و از این که تشریفات را به دقت رعایت می‌کنند برآشفته نشوید. برای رسیدن به هدف طرف مقابل را تحت فشار قرار ندهید. این کار نتیجه عکس دارد. فرانسوی‌ها کلیه جزئیات پیشنهاد شما را مو به مو بررسی می‌کنند.
ساختار کسب و کار در فرانسه سلسله‌ مراتبی است و تصمیم‌گیری عموماً در رأس سازمان انجام می‌شود. فرانسوی‌ها از مهارت در گفت‌وگو که نشان‌دهنده درک اندیشمندانه موقعیت و پیامدهای آن است تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
هرگز بیش از اندازه صمیمی نشوید. اگر می‌خواهید چیزی به فرانسوی‌ها بفروشید از تکنیک‌هایی که آن‌ها را خیلی تحت فشار قرار می‌دهند استفاده نکنید. اگر پیشنهاد خود را به شکلی منطقی، کامل، و با ملایمت مطرح کنید بیشتر پذیرای آن خواهند بود. پس از حصول توافق، ممکن است به اصرار از شما بخواهند که کلیه توافقات به شکلی مبسوط و دقیق در قالب یک قرارداد مکتوب شوند.

کارت ویزیت
در فرانسه رسم بر این است که پس از معرفی، افراد کارت ویزیت خود را به سایرین بدهند. حتماً یک طرف کارت ویزیت خود را به فرانسه ترجمه کنید. گرچه این کار ضرورت ندارد، اما نشان‌دهنده توجه شما به جزئیات است که حتماً مورد توجه آن‌ها قرار می‌گیرد. اگر مدرک عالی دانشگاهی دارید حتماً آن را روی کارت ویزیت ذکر کنید. کارت ویزیت فرانسوی‌ها معمولاً در مقایسه با کارت ویزیت سایر کشورها کمی بزرگ‌تر است.

ارزش‌های خانوادگی
خانواده نقش مهمی در ایجاد انسجام در جامعه ایفا می‌کند. اعضای خانواده هر یک وظایف و مسئولیت‌های مشخصی دارند و بزرگ‌ترها علاوه بر حمایت‌های عاطفی، از نظر مالی نیز کوچک‌ترها را پشتیبانی می‌کنند. خانواده‌ها معمولاً کم جمعیت هستند، ولی والدین نقش خود را به عنوان تأمین‌کننده زندگی و سرپرست فرزندان به خوبی و با جدیت تمام ایفا می‌کنند.
فرانسوی‌ها عموماً افرادی مبادی آداب هستند و فقط در مراوده با اعضای خانواده و دوستان نزدیک خودمانی‌ رفتار می‌کنند. دوستی واژه‌ای است که از نظر آن‌ها یک سری نقش‌ها و وظایف (از جمله به داد هم رسیدن در گرفتاری‌ها و تماس مستمر با یکدیگر) را با خود به دنبال دارد.

پذیرایی در فرانسه
فرانسوی‌ها به غذا و غذا خوردن توجه خاص دارند و لذا توجه به آداب پذیرایی تجاری نیز از نظر آن‌ها بسیار مهم است. ناهار کاری رایج‌ترین شیوه پذیرایی از طرف‌های تجاری است. ناهار معمولاً شامل پیش غذا، غذای اصلی، دسر، و نهایتاً یک نوشیدنی خنک یا داغ است. توصیه می‌شود موقع صرف ناهار به جای صحبت کاری، در مورد غذا و دیگر موضوعات اجتماعی صحبت کنید. از این فرصت برای محکم کردن رابطه خود با طرف فرانسوی و شناخت بیشتر یکدیگر استفاده کنید. مسائل کاری را برای زمان نوشیدن قهوه در پایان ناهار بگذارید. ضمناً هرگز با دهان پر صحبت نکنید و اگر غذایی را دوست ندارید، از قبل به طرف فرانسوی اطلاع دهید تا آن را جزو منو نیاورند.

آداب میز غذا
سر میز غذا معمولاً چنگال در دست چپ و چاقو را در دست راست می‌گیرند. اگر محل نشستن از قبل برنامه‌ریزی شده باشد ممکن است شما را به سمت یک صندلی معین هدایت کنند. زمانی که میزبان گفت bon appetit (به معنی «بفرمایید» یا «نوش جان کنید») می‌توانید خوردن غذا را شروع کنید. اگر غذا خوردن شما تمام نشده، چاقو و چنگال را به صورت ضربدری روی بشقاب بگذارید، طوری که چنگال روی چاقو قرار گیرد.
دستان شما باید قابل رؤیت باشند، بنابراین آن‌ها را روی پای خود نگذارید. آرنج خود را روی میز تکیه ندهید. غذای داخل بشقاب را تا آخر بخورید تا چیزی در آن باقی نماند. سالاد را با چاقو و چنگال خرد نکنید؛ به جای این کار، کاهو را با چنگال تا کنید. میوه را قبل از خوردن پوست بکنید و قاچ کنید. اگر نوشیدنی بیشتری لازم ندارید لیوان اول خود را تقریباً پر نگه دارید.

هدیه دادن
گل را همیشه به تعداد فرد (به جز 13) بدهید. بعضی قدیمی‌ترها معتقدند گل داودی یا سوسن سفید مخصوص مراسم تدفین؛ گل میخک قرمز نشانه بی‌مهری؛ و گل‌های سفید مخصوص مراسم عروسی هستند. البته جوان‌ترها کمتر به این آداب توجه دارند، اما اگر دچار تردید شدید، بهتر است با احتیاط عمل کنید. فرانسوی‌ها معمولاً کادو را جلوی خودتان باز می‌کنند.

نکات مهم
در فرانسه سوابق تحصیلی خوب و برخورداری از هوش و ذکاوت دارایی‌های مهمی محسوب می‌شوند.
برنامه‌ریزی بلند مدت و دقیق برای آینده یکی از اصول مهم کار است.
مدیر اجرایی ارشد معمولاً یک رهبر کاریزماتیک است که جهت کلی حرکت شرکت را به شیوه دستوری تعیین می‌کند.
شرکت‌های فرانسوی بسیار سلسله‌مراتبی و دارای خطوط گزارش‌دهی و تصمیم‌گیری کاملاً روشن هستند. در بین این خطوط سلسله‌مراتبی، معاشرت افراد با یکدیگر بسیار غیرمتداول است.
ترفیع مقام در سازمان‌های فرانسوی مستلزم آمیزه‌ای از ارشدیت، موفقیت تحصیلی، و شایستگی اثبات شده است.
در جلسات رسمی کسی آشکارا با نظر رییس مخالفت نمی‌کند. در صورت نیاز، این قبیل مخالفت‌ها باید در لابی‌ کردن‌های قبل از جلسه مطرح شوند.
رقابت میان گروه‌های همتایان ممکن است مدیریت پروژه‌های بین‌-کارکردی را دشوار کند.
در فرانسه از شما انتظار می‌رود که منطقی باشید. معمولاً بی‌منطقی را ناشی از شلختگی فکری یا کم‌هوش بودن فرد تلقی می‌‌کنند.
تغییر شغل در فرانسه خیلی متداول نیست. فرانسوی‌ها عموماً در طول زندگی حرفه‌ای خود با یک شرکت کار می‌کنند.
افراد (به ویژه در موقعیت‌های رسمی) کمتر یکدیگر را به اسم کوچک صدا می‌کنند. استفاده از اسم کوچک بیشتر در بین جوان‌ترها و در محیط غیررسمی‌تر مرسوم است.
خوش‌بیان بودن یک از ویژگی‌های مهم مدیران فرانسوی‌ است که سعی می‌کنند با قدرت کلام خود بر دیگران تسلط پیدا کنند.
رعایت دستور زبان موقع نامه‌نگاری از نظر فرانسوی‌ها بسیار مهم است.
فرانسوی‌ها معمولاً در موقعیت‌های جدی کاری خیلی کم شوخی می‌کنند.
زندگی کاری و خصوصی در فرانسه کاملاً از هم جدا است و هیچ وقت زمان کاری با زمانی که فرد در اختیار خانواده است قاطی نمی‌شود.

منبع: نشریه سازمان برتر / سال سوم - شماره 5 - مهر و آبان 90
نویسنده: دکتر رامین صالح‌خو / مدیر عامل شرکت مشاوران مدیریت صالح اندیشان / با 20 سال تجربه مذاکرات بین‌المللی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت‌های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می‌باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی‌توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...