سخنی با خوانندگان؛

 کلام، عمل، و رفتار انسان بر اطرافیان تأثیرگذار است. توجه به این مسئله برای مدیران بسیار حائز اهمیت است چرا که تأثیر مثبت یا منفی ‌آن‌ها بر کارکنان در نهایت بر عملکرد مجموعه تحت امر ایشان تأثیر می‌گذارد. بعضی مدیران می‌توانند منبع انرژی و تحرک در زیردستان خود باشند و شرایطی فراهم کنند که افراد بتوانند از نهایت توان بالقوه خود در جهت منافع سازمان استفاده کنند. برخی دیگر اما، «قاتل» هر گونه خلاقیت و نوآوری هستند و با به رخ کشیدن دائمی «آی‌کیوی» خود «مسئولیت» فکر کردن را از کارکنان می‌گیرند و فضایی ایجاد می‌کنند که اساساً فرد میل و انگیزه‌ای برای کار نداشته باشد.

مدیرانی که دغدغه هزینه‌های جاری و ماهانه شرکت را (مثلاً به دلیل داشتن یک بازار انحصاری) ندارند یا بابت عملکرد نادرست و نامطلوب مجموعه تحت امر خود نه پاسخ‌گوی کسی هستند، و نه اصولاً کسی از آن‌ها بازخواست می‌کند، بهای چندانی به بهره‌برداری بهتر از توان بالقوه افراد نمی‌دهند، ولی آن جا که پای رقابت در میان باشد اوضاع فرق می‌کند.

موضوع استفاده بهینه از توان سرمایه انسانی در یک سازمان فقط از بعد انتفاع سازمان مطرح نیست. بسیاری از افراد هستند که صِرف جنبه مادی کار آن‌ها را ارضا نمی‌کند و وقتی ببینند که به درستی از دانش و مهارتشان استفاده نمی‌شود دچار دلسردی و بی‌انگیزگی می‌شوند. این قبیل کارکنان ممکن است صرفاً به واسطه این که برای گذران زندگی شغلی داشته باشند با بی‌تفاوتی به کار خود ادامه بدهند، ولی به محض آن که شرایط مساعدتری برای بهره‌برداری از دانش و تخصص خود پیدا کنند به راحتی سازمان را ترک می‌کنند.

از سوی دیگر، سازمان هم به دلیل ناتوانی از استفاده صحیح از منابع مجبور است نیروی اضافه استخدام کند، مسئله‌ای که در شرایط دشوار اقتصادی به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود. به علاوه، بی‌انگیزگی، عدم احساس تعلق کارکنان به سازمان، بی‌توجهی به ارباب رجوع و مشتری، و دغدغه ترک سازمان توسط نیروهای توانمند از مشکلات متداول سازمان‌های بی‌توجه به این مسئله است، که با یک نگاه ساده به کارکنان شاغل در سازمان‌ها، ادارات، و شرکت‌ها و نوع برخورد آن‌ها با ارباب رجوع و مشتری می‌توان به آن پی برد.

در این شماره مجله به بررسی شیوه‌های بهره‌برداری بهتر از سرمایه‌های انسانی می‌پردازیم. خوشبختانه با تقویت بخش بین‌الملل و ترتیب دادن مصاحبه‌ با کارآفرینان در دیگر کشورها مسیر توسعه گستره توزیع نشریه فراهم گردیده و خوانندگان می‌توانند از تجربیات این افراد نیز استفاده کنند. امیدواریم در شماره‌های بعدی بتوانیم تجربیات ارزشمند مدیران و کارآفرینان ایرانی را در اختیار دیگران قرار دهیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
  • هیچ نظری یافت نشد

ساعات کار:

  • شنبه تا چهارشنبه: 8:30 صبح - 16:30 عصر
  • پنج شنبه: 8:30 صبح - 13:30 ظهر
+98 21 88 98 33 24 / +98 21 88 95 40 41

درباره ما

سازمان برتر

دو ماهنامه بین‌المللی اطلاع رسانی، خبری، تحلیلی، پژوهشی، آموزشی در زمینه علوم انسانی (مدیریت)

صاحب امتیار و مدیر مسئول: سعید علیمیرزایی

سردبیر: سمیه شریعتی‌راد

دبیر سرویس بین‌الملل: بردیا گرشاسبی

تلفن: 02188983324

فکس: 88950475

پست الکترونیکی: excellentorg@goto847.ir

اشتراک نشریه

آمار سایت

امروز124
دیروز85
این هفته542
این ماه3654
کل295706

  • آی پی: 3.142.201.93
1
آنلاین
1403-09-09
بالا